آشنایی با الگوریتم فرد Fred
الگوریتم فرد در تاریخ 8 ام مارس سال 2017 به عنوان یک اپدیت در هسته گوگل معرفی شد. با لانچ شدن این آپدیت، تعداد زیادی از وبسایت ها با افت رتبه شدیدی مواجه شدند و نرخ کلیک آنها کاهش چشم گیری داشت. در این پست از سایت طاووس وب میخواهیم باب آشنایی با الگوریتم فرد Fred را برایتان فراهم کنیم تا سایت شما دچار افت رتبه نشود.
هدف از ارائه الگوریتم فرد چه بود ؟
هدف از ارائه الگوریتم فرد، در واقع مبارزه با سئو کلاه سیاه یا همان Black Hat SEO مبارزه کند. وب سایت های مختلفی با استفاده از تکنیک های غیرقانونی تلاش می کنند که رتبه خود را در گوگل بالا ببرند. نمایش سایت های بی محتوا و غیر معتبر در صفحات اول گوگل باعث نارضایتی کاربران این پلتفرم می شود و کیفیت موتور جستجوی گوگل را زیر سوال میبرد.
در نتیجه تمام این اتفاقات، گوگل برای جلب رضایت کاربران خود، به فکر افزایش کیفیت نتایج ارائه شده توسط الگوریتم ها افتاد. الگوریتم فرد با سایت های تبلیغاتی و لینک سازی که بر خلاف قوانین گوگل عمل میکنند مقابله کرده و در نهایت آنهارا جریمه میکند.
جریمه شدن توسط الگوریتم فرد
الگوریتم فرد بسیار هوشمند است و به سادگی هرگونه تقلب توسط وب سایت ها را شناسایی کرده و با آنها برخورد میکند. سایت های بسیاری سعی میکنند با استفاده از کلمات کلیدی محبوب و ترند، محتواهای تبلیغاتی خود را برای کاربران گوگل به نمایش بگذارند.
برای مثال فرض کنید به دنبال یک فیلم خاص هستید و نام آن را در گوگل سرچ می کنید، در کمال تعجب سایتی که گوگل به شما نمایش داده به جای معرفی و ارائه آن فیلم، شروعبه تبلیغ پکیج های آموزشی میکند. الگوریتم فرد این سایت ها را جریمه میکند و رتبه آن سایت را کاهش میدهد.
الگوريتم فرد براساس چه شاخصه های عمل میکند
الگوریتم Fred به بررسی و ارزیابی کلی سایت و محتواهای آن سایت می پردازد. استفاده از تکنیک ها روش های بلک هت سئو می تواند منجر به پنالتی شدن سایت نیز شود. این الگوریتم روی فاکتور های زیر حساسیت بالایی دارد و آنها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار میدهد. اگر می خواهید توسط الگوریتم فرد جریمه نشوید به موارد زیر توجه داشته باشید.
-
محتوا بیکیفیت و نامرتبط
الگوریتم فرد هم مانند بسیاری از الگوریتم های گوگل، روی کیفیت و معتبر بودن محتوا حساس است. محتواهای موجود در صفحات وب باید مرتبط، معتبر و همچنین آموزنده باشند (مثل همین مقاله). هرگونه محتوای بی خود و بی هدف از سوی الگوریتم Fred جریمه می شود. گاهی افراد فکر میکنند که با افزودت محتوا با هر نوع موضوعی میتوانند توجه الگوریتم های گوگل را به سمت خود جلب کنند. اما برای این دسته از افراد خبر بدی دارم “الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند هستند و محتوای شما را بررسی میکنند”. الگوریتم پاندا هم یکی دیگر از الگوریتم هایی است که بر کیفیت محتوا نظارت دارد.
-
تبلیغات بی رویه
خیلی از سایت های تبلیغاتی با هدف دیده شدن و بالا بردن نرخ کلیک صفحاتشان، پست های تبلیغاتی بسیاری را در بخش های مختلف سایت خود قرار میدهند. استفاده از بنر های تبلیغاتی بیش از حد باعث نارضایتی کاربران و در نتیحه جریمه شدن سایتتان توسط الگوریتم فرد می شود.
-
UX ضعیف و مشکلات ریسپانسیو سایت
یکی دیگر از وظایف مهم الگوریتم فرد؛ بررسی وضعیت ریسپانسیو صفحات سایت است. تجربه کابری خوشایند، یکی از مهم ترین عوامل وفاداری کاربران به سایت ها است. اگر کاربری بتواند به راحتی به محتوای مد نظر خود دسترسی داشته باشد و برای یافتن مطالب خود دچار سردرگمی نشود، قطعا زمان بیشتری را در سایت سپری خواهد کرد.
-
فریب دادن کاربران
در روش سئوی کلاه سیاه، استفاده از Anchor Text های نامربوط با محتوای سایت بسیار رایج است. صاحبان وبسایت ها با این روش، مخاطبان خود را فریب میدهند و به جای نمایش محتوای مرتبط، صفحات تبلیغاتی نامرتبط را به کاربران نمایش می دهند. این روش ها از نظر گوگل غیرمجاز است و الگوریتم فرد این سایت ها را جریمه می کند.
-
لینکهای نامعتبر
استفاده از لینک سازی اسپم به منظور کسب امتیاز بالا از گوگل به راحتی توسط الگوریتم فرد شناسایی میشود. استفاده از لینک های داخلی و خارجی باید به نحو طبیعی و معتبر انجام شود تا باعث سردرگمی کاربران نشود. اگر بخواهید گوگل را در زمینه لینک سازی فریب دهید باید منتظر جریمه های الگوریتم Fred باشید.
چگونه از جریمه شدن توسط الگوريتم فرد در امان بمانیم
مقابله با جریمه های الگوریتم بسیار آسان است. کافی است سئوی سایت خود را بر اساس قوانین گوگل و الگوریتم های ارائه شده توسط آن پیاده سازی کنید. در قسمت زیر به برخی موارد اشاره کرده ایم که میتوانید با توجه کردن به آنها از جریمه شدن توسط الگوریتم فرد، جلوگیری کنید.
- تهیه و تولید محتوای باکیفیت، معتبر، مفید و خلاقانه که برای کاربر ارزشمند باشد
- استفاده درست از تبلیغات و پرهیز از قرار دادن بنر های تبلیغاتی بیش از اندازه در صفحات وبسایت
- هماهنگی انکر تکست ها با محتوای موجود در صفحه
- استفاده از کلمات کلیدی، برچسب ها و متا دیتا مرتبط با هدف وبسایت
- طراحی وبسایت ریسپانسیو کاربر پسند
- استفاده از بک لینک های معتبر
- بروز رسانی محتوا و بهینه سازی صفحات سایت برای تجربه کاربری بهتر
جمع بندی
وب سایت هایی که از تکنیک های کلاه سیاه و غیر قانونی استفاده میکنند نمیتوانند در دراز مدت به موفقیت برسند و رتبه خوبی در گوگل کسب کنند. الگوریتم های گوگل دائما درحال بروزرسانی هستند و با هر آپدیتی که ارائه میدهند با قدرت بیشتر جهت کسب رضایت کاربران قدم بر میدارند.
الگوریتم فرد به عنوان یکی از آپدیت های هسته گوگل، بسیار ارزشمند و هوشمند است و محتواهای بی کفیت و تبلیغات نابجا مقابله میکند. گوگل به کاربران خود اثبات کرده است که با هرگونه دور زدن الگوریتم هایش با هدف کسب رتبه بهتر مقابله خواهد کرد.
شما میتوانید برای آشنایی بهتر با روش کار الگوریتم فرد این مقاله از سایت سرچ انجین ژورنال را نیز مطالعه کنید.
درباره مهدی حبیبی
طراح گرافیک، وب دیزاینر، برنامه نویس فرانت اند، مجنون قهوه
نوشته های بیشتر از مهدی حبیبی
دیدگاهتان را بنویسید